Cooper Test

Publicerat: 17/12/2011 i Uncategorized

Dagen började bra med en flaska vatten och lite uppladdning för ett konditionspass.

Eftersom det regnade bestämde jag mig för att köra på gymmet och jag har ju kört lite softa pass i veckan och mer uthållighetspass, så det var väll dags att köra på lite varje fall.

Gillar ju att träna på tom mage, så morgonen funkar perfekt för mig!

En polare tjatade på mig att jag skulle springa ett cooper test för ett par månader sedan, men jag var i för dålig shape, så det var inte aktuellt tyckte jag. Men idag passade det ju utmärkt!

Cooper test: http://en.wikipedia.org/wiki/Cooper_test

Kort så går det ut på att springa så långt man kan under 12 minuter. Man ska hålla ett ganska jämt tempo utan sprinter och man får aldrig gå.

Det finns ju även en tabell där man kan läsa ut sin kondition:

Jag är ju 29 år gammal och sprang 2.23 km på mina 12 minuter. Enligt tabellen så har ligger jag på övre medel kondition. Det är ju inget jag är nöjd med, men ändå en klar förbättring mot tidigare.

Var ju första gången jag testade, så det kan nog bli lite förbättringar framöver!

Efter detta blev det Core ett tag, och sedan avslutade jag med 30 minuter rask promenad i uppförsbacke på löpbandet. Var riktigt slut i benen efteråt så det var en bra lördags morgon!

Lunch och en sväng på stan har nu avklarats, och ska precis tömma en tvättmaskin. En bra start på dagen kan jag tycka :)

Ha en bra Lördag alla läsare :)

// Kaptenen

 

kommentarer
  1. Maria Finnved skriver:

    Man an även springa en variant av Coopertest genom att springa 2.., 2,4 eller 3 km så fort man kan och ta tiden på det. Den tiden läser man sedan av i en tabell som också ger ett värde. Det an vara lättare då man vill göra testet utomhus då det kan vara svårt att veta exakt hur långt man har sprungit. Btw så tycker jag att tiden är jättebra med tanke på ditt låga energiintag och att kroppen i princip har legat på underskott sedan i maj! Spännande att se framtida resultat :)

Kommentera

