Grattis Pappa

Publicerat: 05/06/2012 i Uncategorized

Idag fyller min kära Pappa 63 år.

Stort grattis på födelsedagen!

Inte så ofta omnämd i bloggen, men en utav dem som kommenterar mest och som är anledningen till att jag har den envishet och beslutsamhet som jag idag besitter.

Trots att jag missade hans 60:e födelsedag när jag bodde i Barcelona så skrev Smålandsposten såhär om honom då (bilden även lånad från artikel):

”60 år fyller i dag före detta Alvestabon Tommy Erixon, Linköping.

Han tog handelsstudenten 1967 i Linköping och har under hela sitt verksamma arbetsliv verkat inom VVS-branschen. Sist första jobb hade han på Kontroll-Automatik, senare Danfoss, Mjölby, där han var verksam i nästan tio år. 1976 flyttade han tillsammans med sin blivande fru Anni till Växjö/Alvesta, där Tommy arbetade med grossitförsäljning till 1991, då han åter flyttade hem till Östergötland. Han var där anställd hos Fosselius & Alpen och Skoogs VVS under 15 år. Sedan 1994 är Tommy anställd hos YIT Sverige AB som inköpare.

I sin ungdom spelade han fotboll och var en riktig måltjuv i Västra Hargs IF, men det största intresset har varit engagemanget inom basketsporten. Han började spela 1957, i en kvartersturnering i Mjölby och började som domare 1968. Tommy har dömt i Sveriges högsta serie i 26 år och dessutom varit internationell domare i tio år med cirka 100 uppdrag ute i världen. Fem gånger under sin karriär har han utsetts till årets domare, men slutade sin 41:a domarsäsong i år och nu får det vara nog. Ett annat stort intresse är golfen och där har Tommy både varit med i Vadstena och Mjölby GK:s styrelser. I bägge föreningarna var han starkt engagerad i ungdomsarbetet.

Tommy är gift sedan 30 år med Anni och har barnen Johan, 27, och Frida, 22 år, tillsammans med henne. Hela familjens intresse är att resa.”

Min Pappa är den stora anledningen till att jag ägnat stora delar utav mitt liv till att spela och följa basket. Jag har rest över hela världen med honom för att kolla på basket och jag minns speciellt en resa som är en utav de bästa jag haft. Vi åkte till Basket VM i Aten 1998 och såg alla Europeiska storlag spela och det var som en dröm :)

Hur som helst passar jag på att tacka farsgubben redan nu, då han ska skjutsa mig till flygplatsen i eftermiddag! (han har dessutom världens göddigaste andranamn!)

Grattis på födelsedagen – Tommy Oswald Erixon

kommentarer
  1. Mamma skriver:

    Fint inlägg, nu kommer han väl att fälla en tår kan jag tro. Ha det, så gött på semestern det är du väl värd. Kramar mamsi

  2. MR X skriver:

    Tackar så mycket, blev glad för din insändare. Hoppas allt blir fint nu nere på Mallis. Jag var där nere efter studenten 1968. Golfen idag var så där

Kommentera

