Ett STOOOOORT tack till alla mina vänner och familj – A BIG ”thank you” to all my friends and Family

Publicerat: 21/10/2012 i Uncategorized

 

Det är med glädjetårar i ögonen som jag skriver det här, och det är en dag fylld av kärlek och vänskap, som jag aldrig kommer att glömma.

Jag har medvetet väntat lite med att skriva ner det här i print, för att känslorna har helt enkelt varit för starka, och jag har känt mig utanför min känslomässiga komfortzone så att säga.

Först och främst vill jag tacka för ert dagliga stöd och för att jag får vara en del utav ert liv! Stort tack även för den otroliga presenten som ni överlämnade på min 30-års fest. För er som ej vet så blev 41000 kronor slutsumman som samlades ihop. (Brevet som skickades ut till alla mina facebook kontakter och andra personer i min närhet finns att beskåda nedan)

 

Att så många kan göra så mycket för en liten skitunge som Nils Johan Herman Erixon från Småland tycker jag är rent otroligt. Jag är för evigt tacksam, och jag önskar att fler personer i sina liv får uppleva någon liknande känsla. Det är ett bevis på att om man är mån om sina vänner och sin familj, så kommer man väldigt långt här i livet =)

Jag känner att jag gör bäst i att tacka er genom att fullfölja min satsning och ta vara på den andra chans som jag givit mig själv i livet genom att ändra mitt leverne. Därför kommer jag från och med imorgon att åter igen ta upp bloggen på allvar och se till att jag gör mig själv rättvisa i livet genom att njuta och fortsätta jobba mot mina högt uppsatta mål. Tack vare er mina vänner så ligger det nu mer mycket närmare!!!

 

Som avslutning. Finns det ett par personer jag skulle vilja tacka:

Mamma, Pappa & Frida – Älskar er :)

Peter Martini – Utan dig hade det hela aldrig varit möjligt. Du är en vacker och underbar människa och vän.

Fredrik Norberg och Christian Fredricsson som också hjälpte till och skickade det till mina vänner. Vi är tighta, kommer alltid vara det, och det är precis så jag vill ha det :) Extra tack även till Noppe som tog en paus i studierna nere i Barcelona och flög hem över helgen för att dela denna speciella dag med mig och gjorde ett utmärkt jobb som toastmaster på kalaset.

Tina Andersson – Toastmadame, underbar vän och den som mer eller mindre såg till att kalaset blev så bra och uppstyrt som det blev :)

 

Ett stort jättetack till alla ni andra som var med och bidrog till de 41000 kronor (som i framtiden kommer gå till att operera bort min överskottshud) också:

Mikael Lindqvist, Hans Ebenman, Malin Andersson, Robert Åberg, Jerker Kvick, Sandra Ekman, Josefine Lundin Sköld, Daniel Bodenfors, Kristoffer Åkesson, Mattias Andersson, Cecilia Möller, Familjen Lilja, Emilia Rosenqvist, Tobias Wilhelsson, Daniel Demirel, Jocke Råsberg, Magnus ”Balla” Andersson, Ulf Waldebrand, Suzanne Norberg, Jennys Jansson, Lena Elf och Anders Skålehed, Familjen Johnson, Marie Montelius, Christian Sjöblom, Familjen Amilius, Dolla, Mattias Lihv, Jonas Wågman, Annika Souminen, Jon liedberg, Martin Bjanemar, Karin Palmér, Robert Pettersson, Daniel Holgersson, Håkan Martini, Emma Andersson, Elin Gustafsson & Jason Small, Adam Curry, Gabriella Hahn, Mats Jacobsson, Freek Joosten, Conny Jonsson, Paulina Tengvall, Jimmy Sandell, Stefan Möller, Paul & Kerstin Bengtsson, Robert Pärso, Robban Lindström, Rickard Virta, Margareta Fredricsson, Victor Gustavsson, Elin Berggren, Erik ”Sverik” Andersson, Josefin Leiman, Anna Kellander, Michaela Eriksson & Peter Andersson, Per Alf, Ida Lennartsson, Hannie Coldin, Mathias Tancred, Linda Carlswärd, Henrik Andersson, Peppe Fäldt, Björn Jedvik, Björn Möller, Johan Haldén, Gunnar Pettersson, Duong Ha, Karin Davidsson, Patrik Pettersson, Mathias Norr, Mattias Filipanics, Jimmy Johansson, Niclas Johansson, Herman Carlsson, Magnus Billman, Andreas Hennerberg & Anna, Carmen Nilsson, Monkan & Mangan, Sebastian Aurelius, Gustav Andersson, Magnus & Anna Karin Andersson, Carl & Emilia Agnebrink, Jocke Lord, Emiel Van Rijsewijk, Norsken, Marcus Fredricsson, Emilia Jensen, Daniel Forss, Maria Finnved, Eric Carlsson, Christoffer Karlsson, Gustav Adell, Adam Hylén, Pernilla Auer, Elin Enehed, Linda Ericson, Johan Lindgren, Anders Friberg, Malin Liedberg, Marcus Bergmar, Fredrik Andersson, Ellen och Johan Corke, kompisarna på Swedish Tissue, Elenor Jakob Furland, Håkan, Linn och Cim, Farmor, Git, Anna Tomphson, Ulrik Jonsson, Emilia Olsberg, Martin Engström, Peter Donnie Lahdo, Josefine Wahlbeck Hermansson, Suzanne Martini, Markus Lundh, Daniel Azghoud och Ann Rejmstad, Hanna Malmén och Johnny Bjurström, Daniel Pitkänen med familj, The Stuckey Family.

Har jag mot förmodan glömt någon, så är det inte med vilja (sena transaktioner osv tex) utan jag är evigt tacksam för allt som ni har gjort.

Tack även till alla andra utav mina vänner  och familj (ej nämnda ovan) som dagligen förgyller mitt liv, stödjer mig på min väg mot ett bra och välmående liv och förgyller mina dagar!

Med Vänliga Hälsningar!

//

Johan

 

Hej.

Jag skriver till dig för att du, precis som jag, är vän med Johan Erixon. Detta mejl skickar jag till samtliga av Johans svenska facebook-kontakter (medan Christian Fredricsson och Fredrik Norberg skickar till samtliga av hans utländska vänner). I de flesta fall har jag inte en aning om hur nära relation just DU har till Johan. Men oavsett om du är personen som träffar honom på regelbunden basis eller om du är den där som bara växlat ett par ord med honom på krogen för några år sedan så tycker jag du ska läsa nedanstående rader.

För vi ska nämligen göra något mäktigt tillsammans.

Anledningen: Johans 30-årspresent. Han fyller den 23:e september.

Bakgrund i korta drag: 2006 vägde Johan 197 kg. Under fem år gav kraftansträngningar i olika omgångar Johan en vikt på 165 kg. I detta läge, sensommaren 2011, erbjuds Johan att göra en Gastric Bypass, enkelt uttryckt en förminskning av magen, för att på så sätt nå en sund och mer ”normal” vikt. En metod vars konsekvenser kan ge en komplicerad vardag för resten av livet.
Johan avböjde och valde att gå sin egen väg. En väg där vilja, målmedvetenhet och ett jävlar anamma gjort att han helt på egen hand, det senaste året, tappat 45 kg till dagens vikt på 120 kg. En resa jag följt på nära håll och gång på gång häpnat över.

Problemet som nu uppstått är att Johans hud inte anpassar sig efter den nya kroppen utan istället resulterat i ett 9 cm överhäng. Huden veckar sig när man drar åt byxan. Det ger skavsår. Det är tungt. Det minskar rörligheten. Och det tär naturligtvis något oerhört på Johans psyke.

Trots att Johan uppfyller kriterierna för att få göra en operation där huden stramas åt; minst 5 cm överhäng samt att man lider av det i den dagliga vardagen (i annat fall ses det som skönhetskirurgi) fick Johan AVSLAG. Han beviljades ej. Han fick en rejäl käftsmäll av herr Doktor. Han var tvungen att nå sin ”normalvikt” på 94 kg innan en operation var aktuell. 94 kg? Ja, du hörde rätt.

Detta var väldigt kortfattat om Johans situation och jag rekommenderar att ni går in och läser hans egna ord om just detta som finns att läsa på hans blog;

PRESENTEN: Vad ska vi då göra? Jo, alternativet Johan har är att söka sig till en privat klinik. Dock kommer det en medföljande nota som är svår att säga exakt men i trakterna kring 75 000:- får han nog räkna med.

Det är där DU, JAG och VI kommer in. Johan har väldigt många vänner eftersom han är en väldigt omtyckt person. Han är ”omtänksamhet” personifierad och hjälper alltid sina nära och kära då det behövs. Därför är det dags att vi hjälper honom utan att han har frågat.

Jag har startat ett konto och när Johan fyller år ska det finnas 75 000:- på det kontot. Punkt slut. 
Det är ditt ansvar och mitt ansvar att det blir så. Han ska få göra den här operationen och han ska inte betala ett öre själv. Han har gett sitt allt i och med den här enorma viktminskningen – då kan vi ge honom resten.

Det du ska göra är att avgöra om du vill ge en guldpresent (500:-), silverpresent (300:-) eller en bronspresent (100:-). Själv är jag först ut med att sätta in en guldpresent.

Swedbank-kontot du sätter in pengarna på är;
Clear: 8480-6
923 661 974-9

OCH GLÖM EJ SKRIVA FÖR- OCH EFTERNAMN I MEDDELANDERUTAN DÅ DU GÖR INSÄTTNINGEN!
Är antal tecken begränsade så skriv förnamnets begynnelsebokstav samt efternamn. Ex. P Martini.

Jag vill POÄNGTERA för alla misstänksamma lymlar att jag endast har befogenhet att överse kontot fram till Johans födelsedag och att INGA uttag kan göras fram tills dess. Jag och Christian Fredricsson står som kontohavare och jag kan inte ta ut några pengar i Mjölby likaväl som Christian inte kan ta ut några pengar hemma i Stockholm. Dagen före Johans födelsedag kommer Jag och Christian gemensamt ta ut pengarna i en check till Johan samt ett dokument med kontots samtliga transaktioner.

Det finns 3 scenarion fram tills den 23:e september:

1. Johan använder pengarna till operationen.
– Presenten funkar perfekt.

2. Johan hinner själv (tillsammans med sin familj) investera i en privatklinik innan födelsedagen. 
– Där ser jag inga problem att han i så fall får pengarna i efterhand så att säga med en fin motivering om att vi inte gick med på att han skulle betala det själv.

3. Beslutet hinner ändras och han beviljas operation. 
– Står vi där dagen då han fyller med vetskapen om att han fått igenom en ”gratis”-operation hjälper vi honom istället med en uppdatering av garderoben för den nya kroppen och/eller en resa dit han alltid velat ta sig eller liknande.

Till näst sist; Den som yppar ett ord om detta i Johans närhet kommer jagas med blåslampa. Jag hoppas alla kan sköta detta TYST och DISKRET.

Till sist; Vänta inte till nästa vecka. Vänta inte tills imorgon. Sätt in en slant redan idag.

Vi gör det här för Johans skull – du – jag – alla. För vi VET att Johan skulle göra det för oss!

Med vänlig hälsning Peter Martini

kommentarer
  1. Tina skriver:

    Det är en ära att få vara din vän Johan!
    Kram Tina

  2. Anneli skriver:

    Syrran har ju redan ”skvallrat” och visat lite filmklipp från festen men jag blir mållös och rörd av ditt inlägg, igen. Du är en fighter och att DU är en fantastisk vän har du fått bevis på här. Underbart! Lycka till med allt!

  3. lisafriberg skriver:

    Duktig du är! Kul att se att det finns människor som du! :)
    Keep up the good work! Kram

  4. Mrx skriver:

    Ja tänk vilken inspiration , du fick i Florida med , då du helt galet vann med 4- 1
    Grattis och astå upp till bevis nu när det verkligen gäller.
    Och det vet jag ju att Du gör
    Pappa

  5. UlleRulle skriver:

    Kikar in på din sida. Måste säga att du har gjort ett fantastiskt jobb. Hejja hejja!!! Är det ok om jag länkar till din sida från min sida? Tycker fler borde få ta del av det fantastiska du åstadkommit. Mvh Ulrika

    • Johan Erixon skriver:

      Hej Ulrika. Kul att du hittat hit. Det är helt OK att länka om du vill. Alltid kul om man kan motivera och peppa någon annan. För boosten och hoppas du tittar tillbaks igen. Mvh, Johan

  6. Mathias Norr skriver:

    Gött att du börjat blogga igen, kan ja läsa om dina pwr walk på arla morgonkvisten innan ja somnar!

    Klippt och saxat ur en blogg,
    A guy walk up to me at the gym and ask what i was training so hard for?! LIFE!! Motherf***er!

  7. Thobias skriver:

    Det är bara härligt att kunna hjälpa en vän, och som tina säger är en ära att vara din vän.

    Keep up the good work my friend.

Kommentera

