Ett brev till min kär Mor

Publicerat: 23/10/2012 i Uncategorized

Till min kära Mor

Det här är mina egna tankar, det jag tycker, och det jag vill dela med dig.

Jag skriver det här, för att jag har nog aldrig varit speciellt bra på att uttrycka känslor och berätta vad det faktiskt är jag tycker om mina nära och kära. Nu om någon gång är det dags att göra det tycker jag, och kliva ur min bubbla, där jag känner mig bekväm och sätta några väl valda ord i pränt.

Inatt när jag låg vaken kände jag att jag måste göra något, och det här är vad som känns bäst.

Jag har sedan jag fick reda på att du var sjuk haft någon form utav tryck över bröstet. Jag har gråtit, även om jag inte gärna visar det, och jag har tänkt mycket.

Cancer är skit, men vi ska ta oss igenom det här och vi ska göra det tillsammans Mamma!

Hur kan jag hjälpa? Vad kan jag göra? Vad är bäst för Mamma är det tankarna som snurrar mest.

Jag har även bestämt mig för att dela mina tankar och mina känslor med alla, för jag måste lära mig av det här jag med. Alla ska få veta hur mycket du betyder för mig!

Först och främst så ber jag dig att alltid komma ihåg att vi i familjen Erixon ger oss aldrig :)

Vi ger oss aldrig och vi kör enda in i kaklet!

Att ge upp finns inte i vår DNA, och jag tror vi har kombinationen av det Tyska stålet och de Svenska Vikingarna att tacka för det.

Vi som står dig nära kära Mor vet att du har genom åren lidit av vissa prestationsrelaterade problem och nervösa våger som tagit tag i dig, och gjort att du i flera år, tvekat på din egen förmåga och tvivlat på dig själv alldeles i onödan. Du ville vara ”Perfekt”.

Jag vill att du ska förstå varför jag tycker det är dags att du nu sträcker på dig och känner dig stark och full utav självförtroende. Det kommer behövas för att vi ska ta oss igenom det som väntar som en samlad familj:

I 33 år har du varit gift med Pappa. Du har ställt upp, tagit hand om barnen (bla. i perioder jobbat halvtid) och alltid sett till att Pappa kunnat jobba som resande säljare, med basketen och kunna göra de saker han behövt göra för att försörja familjen på bästa sätt.

Du körde mig under flera år till basketträningar och var min största supporter. Du har gått caddie på golfbanan, alltid kommit med värmande ord och stöd, och du har under 20 års tid hjälpt Frida dagligen med både en, två och tre hästar samtidigt.

Du har aldrig ifrågasatt, aldrig hindrat och aldrig klagat på detta framför varken mig eller Frida. Det sätt som du ställt upp på Pappa, Frida och mig och stöttat oss har format mig mycket till den person jag är idag, och jag är säker på att det gäller även Pappa och Frida.

Mycket utav de värmande orden som sades om mig under talen på min födelsedag härstammar från det jag i tystnad tagit efter från dig. Alla jag träffat tycker du är underbar och ALLA behöver förstå hur mycket du har betytt för mig och Frida. Ta åt dig, sträck på dig och känn vårt fulla stöd!

Du har uppfostrar två barn som aldrig hade varit där de är idag utan dig i vårt liv. De personer vi är, de värderingar vi har och all framgång och lycka som vi har haft i livet är du och Pappa en överderlig och stor del utav.

Ingen är ”Perfekt” –Men du har alltid varit det i mina, Frida och Pappas ögon. En bättre Mor, Fru eller vän går inte att önska sig.

Oavsett vad någon säger har jag sett dig ta hand om din Mor under flera års tid efter att Morfar gick bort. Du såg till att Mormor alltid hade det bra och spenderade otroligt mycket tid med henne. Det var naturligt för dig, och du gjorde det utav kärlek.

Om det så var att åka och handla varje fredag under 20 års tid, utflykter, en omgång kort vid köksbordet eller att ta hand om allt efter Mormor gick bort så hade det aldrig hänt om du ej var där.

Du har tagit hand om din bror under flera års tid, och sett till att han får hjälp med mycket saker som han ej klarar själv. Du har stöttat honom i hans egen kamp, och du har dragit ett tungt lass tack vare detta. Du har dock alltid gjort det, och det är för att du har ett så ofantligt stort hjärta!

Du har funnits där för dina systrar och alltid varit mån om att deras familjer haft det bra. Du har ringt, stöttat, brytt dig om och givit utan att begära något tillbaks. Du har visat prov på den villkorslösa kärlek vi alla känner dig för.

Åter igen , Ingen är ”Perfekt” – Men ingen kan i mina ögon önska sig en bättre Syster, Dotter eller vän.

Som du ser har du alltid villkorslöst sett till att alla andra har det bra. Och du har offrat större delen utav din tid till detta.

Nu är det dags att du börjar ta hand om dig själv Mamma. Det är dags att du låter mig, Frida och Pappa och alla andra ta hand om dig, och ge tillbaka för alla dessa år.

Vi gör det inte för att vi måste, eller för att vi är tvingade.

Vi gör det helt villkorslöst, för att vill och utan någon som helst baktanke.

Varför? – för att det är så som du har gjort för oss i alla år. Så vi har lärt oss av dig, och för att du i våra ögon alltid kommer vara , just det – PERFEKT!

Jag Älskar dig Mamma!

kommentarer
  1. Anneli skriver:

    Tårfylld läsning. Allt styrka till er! Ta hand om mamma & varandra.

  2. Bettan Green Larsson skriver:

    läser ditt brev med tårar som rinner nerför kinderna, Hoppas nu mamma blir bra och att ni har varandra, kram till er alla.

  3. Martini skriver:

    Ni grejar det här tillsammans.

  4. Elin skriver:

    Det finns inga ord<3<3<3

  5. Klara skriver:

    Det finns ingenting jag kan skriva för att få dig att må bättre, men det här är ett inlägg som jag inte kan gå obemärkt förbi. Därför lämnar jag ett kommentar och ett avtryck som symbol för att jag tänker på dig och att jag önskar dig och din familj all lycka.

Kommentera

