Söndag / Städdag / Tankebanor

Publicerat: 24/02/2013 i Uncategorized

Tjenare!

Precis hemkommen efter en promenad runt ån och sitter och avnjuter PSG- Marseille med en Zatzikiburgare från Stångebros Gatukök. Inte ofta jag äter snabbmat, men jag gillar verkligen goda burgare! En skön avslutning på en annars lång dag där jag både har fått mycket gjort och har hunnit tänka en hel del. Städat hela lägenheten, pantat alla flaskor, diskat, rensat på balkogen m.m. Passade även på att tömma mina andra garderober i hallen och  har skänkt bort ytterliggare 4 svarta sopsäckar med kläder till välbehövande ändamål.

Jag är bra på att skjuta på saker och stänga in mig i rutiner och vardag ganska mycket. Jag är positiv och glad som person och jag försöker se möjligheter och inte hinder. Dock så kommer det dagar då saker och ting kommer ifatt en, och saker som man har skjutit på måste förr eller senare bearbetas. Jag gillar inte dem dagarna direkt (vem gör det), men jag accepterar dem och försöker bli bättre av dem.

Tycker det är svårt ibland när folk som man verkligen bryr sig och och värnar om har det tungt. Jag vet att de flesta läsare är väl medvetna om att min mor kämpar stenhårt varje dag mot sin cancer och att min far är lite tillfälligt handikappad och därför inte kan göra så mycket hemma som han skulle vilja normalt. Min syster sliter på hårt med både arbete och häst och träning, men får det inte riktigt att stämma tycker hon. Min farmor har stora problem med sina lungor och är väldigt svag förtillfället. Som barnbarn, son och storebror är det svårt för mig att inte kunna ”absorbera” deras smärta på något sätt och få allt att bli bra. Jag vill bara kunna få allt det onda att försvinna, och ta bort alla deras problem och deras stress.

Jag har inget emot att plåga mig själv eller slita i uppförsbacke, men jag hatar att vara hjälplös och bara kunna se på. Jag vet att min familj vet att jag gör mitt bästa för att alltid ställa upp och vara där, och att de uppskattar att jag gör mitt bästa, men i mitt huvud så räcker inte det. Det är klart att det finns otroligt mycket orättvisor i världen, men när det gäller mitt eget liv är jag ju van att jag ska kunna påverka saker och ting och klara av dem osv. Vill man ha högre lön så jobbar man hårdare eller mer, vill jag komma i form så tränar jag hårdare och äter mindre, vill jag få en utbildning eller lära mig något så ser jag till att ge mig själv de bästa förutsättningarna och möjligheterna som jag kan. Allt som gäller mig själv kan jag ju oftast påverka.

Jag har personligen haft en del motgångar och konstiga händelser som påverkat mig negativt det senaste året också, och jag har ju höga krav på mig själv som jag väldigt gärna vill uppfylla, men dessa är lättare att acceptera och arbeta mot. Jag har dåliga dagar, veckor och perioder jag med. Ingen är ju perfekt, och jag vet att jag är långt ifrån perfekt som människa och har mina laster och problem jag också. Men min inställning är att varje dag bli bättre. Bättre enligt den skalan som jag själv bedömmer mig med, bättre mot mig själv och bättre mot de i min omgivning :)

Idag var varje fall en sådan dag där mycket tankar och känslor hade byggts upp och samlats ett tag, och jag behövde rannsaka mig själv och ta vissa beslut och släppa ut vissa saker. Prioritera, sortera och arkivera helt enkelt! Har gnällt lite hos mina vänner, men jag vet att de gärna ställer upp och ger mig råd och peppar mig. Det börjar kännas bättre varje fall igen, och det kommer nog re sig det här också! Bara att försöka göra sitt bästa varje dag och aldrig ge sig!

Nu har jag varje fall satt lite utav mina tankar och tankebanor i pränt och det är något som jag normalt är dålid på. Jag delar sällan med mig av personliga saker, och håller mycket tankar inombords. Som sagt är det en process att ändra och bryta mönster, och det här kanske är en del utav det.

Helgen har ju dock inte bara varit såhär ”djup och seriös”. Jag landade klockan 16.30 i Linköping på fredagen och kvällen spenderades med ett helt gäng hemma i min soffa. Bästa Forza Forss var uppe på besök från Kalmar och Tina och Anna och Alex tog också plats i soffan. Fem i bredd blir ju mysigt och fint i en tresitts, men det blev inte så dumt endå tack vare att Alex, Anna och Forss kanske väger som mig tillsammans =P ha ha. Filmen ”Flight” med Denzel Washington var riktigt bra tycker jag, och Denzel var vass som huvudrollsinnehavare i mitt tycke. Bra sällskap, bra film och gott käk kan man summera kvällen med varje fall!

Lördagen så startade jag med 8km powerwalk runt ån. Sov rent ut sagt skit mellan fredag och lördag, så det behövdes en solig men kylig promenad för att väcka mig till liv kändes det som. Sedan åkte jag ut till Mor & Far på landet och hälsade på lite. Blev kaffe, promenad med hundarna, hämta tipset åt pappa och en sväng till återvinningen med lite tidningar innan jag skjutsade in far till farmor på ålderdomshemmet. Efter en snabb fika så begav jag mig sedemera hemmåt för att titta på fröjdiga Manchest United när de lekte hem en tillfällig 15-poängsledning i ligan. På kvällen blev det ett besök på Ågatan där god mat och trevligt sällskap åter fick vara huvudingredienser. Käk och vin på Riva med Forss startade upp det hela och sedan träffade jag på både den ena och den andra goda vännen och bekanta. Tina, Suss, Anna, Kristofferson, Hjertstedt, Malin, Bäckis, Karl, Jon, Ida, Haag, Mange, Victor och Basse mfl. Endå känns det som man inte känner någon på Ågatan längre mot hur det var när man precis började gå ut och man kände vartenda kotte! Riva, Harrys, Sliver och en kortis på Platå brände jag av varje fall innan jag gav upp drycken och Ågatan för kvällen och vandrade de knappa 5 minutrarna hem med Forss. En bra och mycket trevlig kväll tack vare mina underbara vänner!

Summa summarum – En bra helg som varit rolig och kommer vara givande även om det känns som det är mkt tanker och idéer i huvudet just nu =)

Nej dags att kolla sista 10 på PSG. Ska väll även packa väskan då Österrike och södra Tyskland ska avverkas den här veckan innan jag spenderar en långhelg med bästa broder Noppechkin som kommer hem från Spanien för visit. Ser jag verkligen fram mot!

Dusch, krypa ner i sängen med nyinköpta sängkläder och en god natts sömn! Precis vad jag behöver!

NKV!

//

Kaptenen

 

 

 

 

kommentarer
  1. MR X skriver:

    Du är så duktig som kämpar på både på det privata planet och med oss övriga i familjen.
    Du skall vara glad att du har så många trogna vänner med.
    Lycka till med dina resor denna vecka med, så ses vi kanske i helgen

Kommentera

