En kämpig vecka & Biggest Looser

Publicerat: 14/12/2013 i Uncategorized

Tjenare!

Jag sitter och kollar Biggest Looser ute på landet hos Mor & Far. Det får mig oftast motiverad, men samtidigt blir jag sur när jag ser det.

Deltagarna klagar på att det är tufft och svårt. De blir besvikna när de ”bara” går ner 3.6kg på en vecka. Endå så gnäller de under träningen och klagar på att de inte orkar.

Jämför jag mig själv med dem som är med i just detta avsnittet så kan jag stolt säga för mig själv att de hade inte haft en chans mot mig. Jag vägde mer än samtliga när jag började och ingen av dem är i närheten av de resultaten som jag har åstakommit.

Nu kan man naturligtvis inte jämföra rakt över (det är heller inte ett av de sista avsnitten) men jag önskar verkligen ibland att jag hade fått samma chans som dem.

Ibland, eller rättare sagt ofta så behöver även jag peppa mig själv för att orka med det jag gör mot min kropp varje dag. För att sätta de drygt 92 kilon som jag har gått ner i perpsektiv jämfört med en Biggest Looser deltagare kan man tänka på följande:

BIGGEST LOOSER:
• Gratis PT och rådgivning av världens bästa.
• Pressen utav att vara med i TV (grymt peppande)
• Får all mat och tillskott lagad och gratis
• Slipper jobba – Kan ägna hela sitt liv åt detta mål
• Slipper övrigt ansvar och vardag

De får helt enkelt sin livs chans och endå är det inte alla som klarar det. Även om de blir utröstade så får de uppföljning och hjälp på vägen. De kan fokusera 100% på att leva det sunda liv som de vill.

Johan Erixon:
• Ingen hjälp av landstinget med dietist eller kostrådgivning eller PT
• Ingen gratis uppföljning eller hälsokontroller
• Jobbat heltid och rest runt 100 dagar om året i tjänsten. Jag har levererat varje månad på jobbet.
• Läst och fått lära mig själv hur kost och träning fungerar och sedan fått testa det själv på min kropp för att se hur den reagerar på olika saker.
• Har skrivit och motiverat mig med min blogg och genom mina vänner och familj
• Tackat nej till en betald gastric bypass

Jag kollade lite igår på min träningsdagbok och min kostdagbok. Vissa perioder tränade jag 10-14 pass per vecka samtidigt som jag jobbade och konsumerade 1500kcal per dag.

Nu när jag sliter på för att klara mitt sista viktmål så kan jag säga att jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv och jag kan för första gången vara riktigt stolt över det jag har gjort för mig själv och det jag kämpar med varje dag.

Jag är långt ifrån nöjd, men det jag har gjort hitintills sedan jag bytte livsstil 2011 är jag stolt över.
Inte en endaste dag sedan jag tog beslutet att skippa operationen och gå min egen väg så har jag ångrat mig. Jag kan stå rak i ryggen och säga att jag gjorde rätt val och att jag har åstakommit det som få klarar även om de får chansen i Biggest Looser eller all hjälp i världen.

Alla samtal, alla SMS, Mail & övrigt som jag har fått där folk tackar mig för motivationen att ändra deras livsstil värmer naturligtvis, och jag hoppas att ävwn de är nöjda med sina val!

När jag vet hur stark och motiverad jag varit de senaste åren så blir även resten utav livet enklare. Det blir lättare för mig att hjälpa andra och ta hand om familj och vänner.
Jag hanterar motgångar och tunga tider bättre och jag vet att om man aldrig ger upp utan fortsätter och peppar och kämpar på så kan man slå de flesta sjukdommar, där bland Fettma.

En stor inspiration det senaste året har varit min familj. När jag ser hur vi alla tillsammans kämpar mot min mors sjukdom och håller efter varandra så blir jag ännu mer motiverad. När min kära mor sliter på mot sin sjukdom och ger cancern långfingret behandling efter behandling så vet jag att jag är hennes son. Vi kämpar tillsammans mot allt & vi ger oss aldrig!

Ibland behöver jag skriva ner det jag tänker så att jag inte glömmer att faktiskt njuta av stunden också och ser de positiva små sakerna runt omkring mig :)

Ha en skön helg alla läsare & låt aldrig någon säga åt er att något är omöjligt!

//Kaptenen
image

image

image

Kommentera

