Ett brev till min mor

Publicerat: 01/03/2014 i Uncategorized

Hej min kära Mamma,

Du ska veta att jag saknar dig så oerhört mycket. Det gör ont i hela mig att du inte finns med oss längre. Livet är inte rättvist det visste jag, men att något någonsin skulle kännas såhär orättvist trodde jag inte var möjligt.

Jag har med flit väntat ett tag med att skriva det här för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det har varit så mycket tankar och känslor som har passerat de senaste veckorna att jag har inte riktigt lyckats få någon rätsida på någonting.

Vart man ska börja eller skriva är inte heller självklart men jag kommer varje fall att avsluta denna bloggen med det här inlägget. Blir det något mer bloggande framöver så får det bli någon annan stans.

Det kändes rätt att skriva det här inlägget idag. Jag skriver direkt från hjärtat, med tårarna rinnandes längs kinderna, så det kanske inte blir speciellt sammanhängande eller förståligt, men som du vet har jag alltid haft lättare för att ventilera på papper och i pränt än vad jag har för att prata om saker och ting.

Tack – är det som känns rätt att börja med. Du har varit en underbar mor åt mig och Frida och vi har dig att tacka för så oerhört mycket. Jag har aldrig mött en snällare och mer omtänksam människa i hela mitt liv, det var det som var dina bästa egenskaper.

Jag har lärt mig mycket utav dig och jag försöker verkligen att leva så som du alltid sa. Man ska inte ta något eller någon för givet och man ska verkligen måna om de man tycker om. Berätta för dem att de är viktiga, att man uppskattar dem! Lev i nuet för man vet aldrig vad man har imorgon. Det var saker som du pratade om och det var därför du trivdes bäst med familjen samlad, för det var det viktigaste för dig och det du verkligen brydde dig om. Hade du bara oss, så var allt annat oväsentligt. Tur är ju att du alltid kommer ha oss och att vi alla tre bär dig med oss vart vi än går.

Det gör så oerhört ont att inte ha dig här och många gånger vet jag inte vad jag ska ta mig till. Men jag försöker jobba vidare mot de mål jag har och försöker göra det som jag älskar. Vi pratade ju om det veckan innan du gick bort och jag vet att du alltid stöttat mig oavsett vad mina val i livet har varit. Även när jag ville resa till andra sidan jorden och du inte fick träffa mig så ofta som du ville.

Jag skrev ett brev till dig när du fick den hemska sjukdom som tillslut tog dig från oss. Jag skrev att vi skulle ta oss igenom det här, att vi skulle besegra skiten, att vi alltid skulle vara tillsammans. Jag hade fel på en del punkter, och är det något jag har svårt med så är det ju att ha fel. Men jag hade ju rätt när det gällde den viktigaste punkten – att vi alltid skulle vara tillsammans och vi alltid kommer älska dig och ställa upp villkorslöst för varandra.

Jag har ju egenskapen att jag sällan glömmer saker och ting, och jag tycker en av raderna jag satte i pränt redan då summerar mina tankar väldigt bra just nu:

Ingen är  ”Perfekt” – Men du har alltid varit det i mina, Frida och Pappas ögon. En bättre Mor, Fru eller vän går inte att önska sig.

Vila i frid kära Mor. Jag vet att du alltid vakar över oss och kommer ta hand om oss.

Älskar dig av hela mitt hjärta.

// Johan

kommentarer
  1. Mr X skriver:

    Tack
    Pappa

Kommentera

